Bloggen: iets om weer op te pakken

Bloggen is al bijna zo oud als het web zelf. Lange tijd was het dé manier om mensen naar je website te krijgen. Is dat nu nog steeds zo? Of is bloggen in de vergetelheid geraakt door alle mogelijkheden die het web tegenwoordig biedt? Dat ga ik testen, door een blog te beginnen op een vrijwel onbekende website. Ik denk namelijk niet dat de komst van video en andere mogelijkheden online ervoor zorgt dat het bloggen irrelevant is geworden. 

Promoten van je blogs

Het is natuurlijk helemaal niet zo moeilijk om jouw blogs onder de aandacht te krijgen bij een publiek. Gooi er wat euro’s tegenaan, creëer een relevante doelgroep in je Facebook business account of je Google Ads account en laat de advertenties maar gaan. Op die manier ga ik het niet doen, ik schrijf onregelmatig een stukje en dat publiceer ik dan. Voor de promotie maak ik alleen gebruik van het organische bereik van mijn social media accounts, ik kan je nu alvast verklappen dat dat bereik niet ontzettend groot is. Maar ik denk wel dat ik inmiddels een relevant publiek heb opgebouwd. De kwaliteit speelt dus een rol, de kwantiteit veel minder. 

Het landschap

Begin jaren 2010 blogde ik ook, dat ging over allerlei onderwerpen van Greenpeace tot de financiële wereld tot politiek en ga zo maar door. Ik zat in de overgangsfase van tiener naar twintiger, had net mijn eerste vaste baan bemachtigd en had wat tijd over om mijn gedachten op te schrijven en met de wereld te delen. Ik ontving niet louter lof, naar werd soms uit verrassende hoek wel geprezen om mijn schrijfkunsten. Een professionele schrijver ben ik echter niet, noch heb ik de ambitie dat te worden. Ik vind het gewoon prettig om mijn gedachten uit te schrijven en digitaal te publiceren en te bewaren. 

Inmiddels ziet het internet er heel anders uit dan toen. Social media heeft de overhand gekregen, waarmee in principe iedereen zijn of haar gedachten met de wereld kan delen. Bovendien heb je tegenwoordig overal de mogelijkheid foto’s en video’s te delen met je gevolg. Door de ongelofelijke hoeveelheid content die op social media platforms gepubliceerd wordt, aangevuld met een algoritme wat bepalend is voor je zichtbaarheid zie ik de toegevoegde waarde van een eigen platform, zoals een blog, steeds meer. Op je eigen platform ben je immers zelf de baas, dus bepaal jij wat in beeld moet komen en wat niet. Daarnaast doorzoekt de grootste zoekmachine ter wereld, Google dus, alle pagina’s op het open web en veel minder de pagina’s binnen social media platforms.

Lange stukken tekst worden niet meer gelezen

Omdat er zoveel content op je afgevuurd wordt via alle social media platforms leeft de gedachte heel sterk dat er geen publiek meer is voor langere artikelen, zoals bijvoorbeeld dit artikel. Ik denk dat dat niet waar is, ik denk dat veel mensen inderdaad de voorkeur hebben voor korte kleine stukjes informatie. Maar ik denk ook dat er aan de andere kant nog steeds veel mensen op het internet rondzwerven die het vermogen om zich langer dan een minuut te concentreren niet zijn kwijtgeraakt. Voor die mensen, vooropgesteld dat ze er inderdaad nog zijn, is een blog van mijn hand. Natuurlijk zal ik er stukjes uitknippen en die delen via diverse social media platforms, maar door te meten krijg ik uiteindelijk een beeld van de hoeveelheid mensen die nog daadwerkelijk in staat zijn een artikel van begin tot eind door te nemen. Ik ben benieuwd of jij daar ook bij hoort. Daarnaast ben ik erg nieuwsgierig naar om te weten of mensen nog bereid zijn een social media platform te verlaten om een blog te lezen en hoeveel mensen er via die grote zoekmachine uiteindelijk op dit blog belanden (en niet na 3 seconden “bouncen”). 

Het moet allemaal over één onderwerp gaan

Ik snap die gedachtegang wel, doordat je een onderwerp continu behandeld bouw je een publiek op geïnteresseerd in dat ene onderwerp. Toch ga ik dat anders doen, in mijn leven ben ik namelijk niet beperkt tot één onderwerp. Ik zou er ook stok ongelukkig van worden. Zou er een publiek zijn voor iemand met een bepaald denkvermogen, niet superhoog, maar, en dit is een eigen inschatting, bovengemiddeld? We gaan het zien, er bestaat een gerede kans dat ik er compleet naast zit. En als dat zo is, vind ik het prima. Maar ook al leest niemand wat ik publiceer, ik heb het toch weten vast te leggen voor het nageslacht. Ik bereik sowieso een doel, misschien meer dan een, misschien niet. Ik zal er geen minuut minder om slapen.

Optimaliseren van je blog

Er zijn duizenden hulpmiddelen beschikbaar om je artikelen te optimaliseren. Ik ga er nul inzetten voor dit blog, simpelweg omdat het bereiken van een zo groot mogelijk publiek niet het doel is. Ik heb liever dat oprecht geïnteresseerde mensen op een of andere manier mijn schrijfsels vinden en het consumeren, dan dat er tienduizenden mensen heel vluchtig alles doornemen, een ongefundeerde mening vormen en vervolgens doorgaan met hun dagelijkse beslommeringen. 

Maar waar gaat het dan eigenlijk allemaal over?

Gewoon over de dingen die mij bezighouden, op persoonlijk vlak, op professioneel gebied, wat daar een beetje tussen hangt en eventueel iets geheel anders. Misschien maak ik het mogelijk om je te abonneren via e-mail. Dan blijf je een beetje op de hoogte en doe ik verder niets met jouw e-mailadres. Maar misschien ook niet, het hangt er een beetje vanaf of ik de tijd en moeite neem om dit in te regelen.

We gaan het zien.

Een laatste, kleine tip

Deze gehele tekst is opgemaakt in een Google Doc, ingesproken via de Google Docs app op mijn smartphone. Zo kun je veel sneller een artikel schrijven, kopieer en plak het in je blog en je bent klaar.

Pin It on Pinterest

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram