Bouwen, bouwen, bouwen

Bouwen, bouwen, bouwen

15-06-2020

Het mooie van het internet is dat je gewoon zo snel mogelijk kunt bouwen, aanpassen, verbeteren en meer kunt bouwen. En dat allemaal zonder je zorgen hoeven te maken over de gevolgen, want als er iets misgaat kun je razendsnel een aanpassing doen.

Perfectie is een illusie

Wanneer is een product af? Dat is het eigenlijk nooit, het is waarschijnlijk wel meerdere keren goed genoeg om te lanceren. Als je producten voor op het web maakt, heb je als voordeel dat alles razendsnel gaat.

Als je echter perfectie nastreeft, kom je bedrogen uit. Het kan dan namelijk zomaar zijn dat iemand anders een soortgelijk idee heeft, maar het veel sneller lanceert dan jij doet. Het gevolg is dat je met lege handen achterblijft en nog steeds geen perfect product hebt.

En als je dan uiteindelijk toch iets hebt weten te bouwen waarvan je zelf vindt dat het de moeite waard is, blijkt dat de doelgroep waarvoor je het hebt gemaakt nul interesse heeft. Wat ging er fout?

Niet nadenken, bouwen en lanceren

Oké, je moet natuurlijk wel een beetje nadenken… Maar het is beter iets in elkaar te flansen, te lanceren en te kijken wat er gebeurt, dan een eeuwige jacht op perfectie beginnen, niet of veel te laat lanceren en er dan pas achterkomen dat jouw perfecte product helemaal niet is waar mensen op zitten wachten.

Stel je voor dat je een simpel concept uitwerkt, dit publiceert op het internet en dan actief aan mensen gaat vragen wat ze missen, toegevoegd zouden willen zien of misschien hoe dingen beter kunnen. Met die feedback onder je arm, ga je terug naar de tekentafel, bouw je een volgende versie en dan lanceer je deze weer. Dit proces herhaal je en iedere keer wordt het ietsje beter.

Mensen weten vaker niet dan wel wat ze willen

Voor heel veel personen is het extreem lastig om te bepalen wat ze eigenlijk willen, dit geldt zeker voor een nieuw product of een nieuwe dienst. Als jij degene bent achter het product, is het aan jou om de zin van de onzin te scheiden.

Wees dus selectief met het accepteren van en acteren op feedback. Probeer wel een patroon te ontdekken, want je zult in elk geval weten waar kansen voor verbetering liggen. 

Vat de feedback echter niet letterlijk op, ook al volg je tot op de letter de instructies van een gebruiker, dan nog heb je geen garantie dat die specifieke gebruiker door jouw aanpassingen beter gebruik kan of gaat maken van wat jij hebt gebouwd. Laten we dus helemaal maar niet beginnen over andere gebruikers, want dan heb je nog minder garanties.

Faal gerust en bouw verder

Het is geen schande om te falen, doe het gewoon, schaam je er niet voor en ga over tot de orde van de dag. Er volgt vanzelf een nieuwe heldere ingeving, daar duik je dan weer op en vervolgens heb je weer wat gebouwd wat je kunt showen.

Ik ben er heilig van overtuigd dat dit de beste manier is om producten en diensten te ontwikkelen in het huidige digitale tijdperk. 

Alles gebeurt online, alles kan online, maar voor veel mensen is het idee van een imperfect of een onaf product lanceren, online of niet, een hele moeilijke stap om te zetten. Waarom die stap zo moeilijk is komt volgens mij voort uit de angst om te falen en de onwil om lichtelijk voor schut te staan.

Wat heb je nou eigenlijk te verliezen? Ja, je staat even voor schut, misschien word je zelfs lichtelijk uitgelachen. Maar na 24 uur is bijna iedereen het weer vergeten en kun je vrolijk verder gaan.

Volgens mij is het bovendien ook nog eens veel belangrijker dat de wereld ziet hoe je ergens aan werkt en hoeveel tijd en energie je erin stopt, dan dat je out of the blue iets publiceert wat gewoon klaar is.

Waar zitten mensen eigenlijk op te wachten?

Zoals ik al zei hebben de meeste mensen geen enkel idee wat ze precies willen. Hooguit wanneer het er al is bepalen ze of dit iets is waar ze op zitten te wachten.

Maak daar gebruik van, de beste manier om te ontdekken of de wereld ergens op zit wachten is om voor jezelf te bedenken of jij er op zit te wachten. Als het antwoord ja is, dan is de kans groot dat je niet de enige bent. 

De beste ideeën ontstaan niet door naar anderen te luisteren maar door zelf te bedenken hoe je iets kunt verbeteren, aanpakken of bouwen.

Waar slaat dit nou eigenlijk allemaal op?

Het is voornamelijk door persoonlijke ervaring dat ik bovenstaande heb opgeschreven. Ik werk aan een soort side-project en heb lang zitten te dubben over het hoe en het wat, tot ik gewoon besloot maar te gaan bouwen, te bedenken hoe iets goed zou kunnen werken en hoe ik dat dan kan implementeren. Inmiddels ben ik ook zover dat ik het gewoon aan de wereld laten weten, ik doe een stuk of 100 e-mails de deur uit en dan zie ik wel wat er gebeurt.

Om het te concretiseren: ik heb een website gebouwd op WordPress, want dat gebruik ik altijd, en deze zo ingericht dat gebruikers zelf content kunnen toevoegen. En dan niet gewoon blokjes of fotootjes, maar complete profielpagina’s van zichzelf of van een ander.

Daarnaast heb ik hetzelfde principe toegepast om radio livestreams te publiceren op een website als extra kanaal voor bestaande internet radiostations. Een platform dus, waar iedereen met een internetverbinding gebruik van kan maken. Waar het schip strandt zien we wel, ik ben in elk geval blij dat ik het gewoon gebouwd heb en niet meer de illusie heb dat het eerst perfect moet zijn voordat het toonbaar is.

www.musicpromo.nl

Recent

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram