Zijn websites dood?

De dood van de website, is die evident, niet te voorkomen, of niet bestaand? 

Tussen al het social media geweld is het soms alsof de waarde van een eigen website steeds minder wordt. Maar is dat wel zo? Aangezien ik zelf in de website handel zit ben ik natuurlijk bevooroordeeld, maar wel kan ik, denk ik zelf dan, nog steeds prima onderbouwen wat de waarde is van een eigen website.

Algoritmes

Op elke social media platform is een algoritme de baas. Het algoritme bepaalt of en hoe je in beeld komt met je posts en bij wie jouw bijdragen onder de ogen komen. Dat is op je eigen website natuurlijk veel minder het geval. Natuurlijk heb je geen volledige controle over het aantal en het type bezoekers. Maar, aangezien jij zelf de baas bent op je eigen website heb je er wel veel meer invloed op. Daarnaast bepaal je natuurlijk zelf welke bijdrage meer aandacht verdient en welke minder.

Google

Al jaren is Google de grootste zoekmachine ter wereld, Google doorzoekt websites. Social media platforms doorzoeken alleen het eigen platform en bovendien worden op die platforms veel minder zoekopdrachten gedaan dan bij zoekmachine Google. Een kleine uitzondering hierop vormt YouTube, wat in zekere zin ook een social media platform is. YouTube is de tweede zoekmachine ter wereld, en de video’s die op YouTube staan worden dan ook weer door zoekmachine Google prima geïndexeerd. 

Indexering

Posts op social media platforms worden echter veel minder goed geïndexeerd door de zoekmachine, maar een post op je eigen blog, dus je eigen website, weer veel beter. En wat al die social media gebruikers gemeen hebben is dat ze allemaal online zijn. En naast hun favoriete social media platform ook gewoon gebruik maken van de zoekmachine Google.

Wie is de baas?

Stel je nou voor dat je een prima website hebt gebouwd, of laten bouwen, die ook nog eens door een gedeelte van die zoekers prima gevonden kan worden. Vanaf dat moment ben jij dus zelf de baas en bepaal je wat die bezoekers van jouw website precies te zien krijgen. Het maakt niks uit wanneer je iets hebt gepost, hoeveel links er in je post staan, of hoeveel interactie er gecreëerd wordt met jouw post. Zo lang jouw inhoud als waardevol wordt gezien mag je helemaal zelf weten hoezeer de nadruk wordt gelegd op jouw tekst, foto of video.

Goedkoop is duurkoop

Natuurlijk is het veel goedkoper om social media in te zetten om jouw naam de wereld in te krijgen, maar het grootste nadeel is dat je 100% afhankelijk bent van een algoritme wat niet per se het beste met jou voor heeft. Nu maakt Google natuurlijk ook gebruik van een algoritme, maar als dat algoritme voor je werkt dan blijft het ook voor je werken. En dan hoef je dus niet bang te zijn dat jouw post na verloop van tijd in de vergetelheid raakt. Een bijdrage op je eigen website is dus een veel langer leven beschoren dan een post op een social media platform. Bovendien zal de gemiddelde bezoeker van je website ook meer geïnteresseerd zijn in jou, je bedrijf, of waar je website dan ook maar over gaat.

Content levensduur

Kort gezegd: op social media moet je continu vernieuwen en dus continu content blijven toevoegen. Je eigen website kan de content echter veel langer en veel beter prominent in beeld houden, er zijn immers niet honderdduizenden andere gebruikers, maar er is slechts 1. 

De waarde van een eigen website zit hem vooral in het feit dat mensen de inhoud consumeren die oprecht geïnteresseerd zijn in wat je te melden hebt. Een snelle onderbreking van hun scroll gedrag is het niet, men wil juist doornemen wat er staat.

Onschatbare waarde

Is een website dus dood of overbodig? Nee dat is het niet het is juist van onschatbare waarde om naast al die social mediapromotie een eigen plek op het grote web te hebben waar jij de baas bent. En ja, dat kost wat geld, wat aandacht en bovenal best veel tijd. Maar door de content op je website bijvoorbeeld weer in kleinere gedeelten op je social media profielen te delen houd je het relevant, heb je je eigen stekkie op het web, ben je zelf de baas en creëer je een gigantische poule met content om jezelf in de kijker te spelen op die social media platforms. En weet je mensen dan te trekken, te interesseren, voor jouw mededelingen en bijdragen dan vinden ze op je eigen website precies wat ze wilden vinden.

Tegengestelde belangen

Het hebben van een eigen website blijft onverminderd belangrijk en relevant. Zou je de toekomst van je bedrijf in handen van een partij leggen wiens belangen doorlopend veranderen en zeer zeker niet gelijk zijn aan de jouwe? Dat lijkt me niet, neem dus zelf het heft in handen en vergeet nooit de importantie van een eigen website.

Pin It on Pinterest

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram